آب مروارید (کاتاراکت)

آب مروارید چیست؟
آب مروارید یا کاتاراکت (cataract) عبارت است از کدر شدن عدسی چشم که بصورت طبیعی شفاف است. مانند پنجره ای که بخار آب آن را تار کرده باشد، آب مروارید نیز باعث تاری دید می شود. علائم شایع آب مروارید عبارتند از:

• تار شدن دید چشم که بدون درد است
  • حساسیت به نور
  • تغییرات مکرر نمره عینک
  • دو بینی در یک چشم
  • احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه
  • کاهش دید در شب
  • محو شدن یا زرد شدن رنگ ها

کاتاراکت

علل آب مروارید کدامند؟
شایع ترین علت آب مروارید افزایش سن است. سایر علل آن عبارتند از:

• سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید
  • مشکلات طبی مانند بیماری قند (دیابت)
  • ضربه به چشم
  • مصرف طولانی داروها مانند کورتن
  • قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب
  • سابقه جراحی چشم

آب مروارید چگونه درمان می شود؟

جراحی کاتاراکت در حال حاضر یکی از شایع ترین و موفقیت آمیزترین عمل های جراحی است که در حیطه پزشکی به انجام می رسد. در جراحی کاتاراکت عدسی طبیعی چشم بیمار که دچار کدورت شده است با یک عدسی مصنوعی شفاف تعویض می گردد. تکنیکی که امروزه به طور معمول برای جراحی کاتاراکت مورد استفاده قرار می گیرد تکنیک “فیکو امولسیفیکاسیون” است. در این تکنیک از امواج اولتراسوند برای خرد کردن عدسی استفاده می شود. وسیله ای که برای خرد کردن عدسی در این روش مورد استفاده قرار می گیرد ضخامت کمی دارد و از طریق یک برش حدوداً ۳ میلی متر وارد چشم می شود. از آنجا که این برش بسیار کوچک می باشد معمولاً نیازی به بخیه ندارد و خود به خود ترمیم می شود. پس از خارج کردن عدسی کدر شده، یک عدسی مصنوعی شفاف، تا شده، از طریق همان برش کوچک وارد چشم می شود. در داخل چشم تای عدسی باز می شود و عدسی در محل مناسب در داخل چشم ثابت می شود. این عمل به طور معمول حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد و نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و با بی حسی موضعی قابل انجام است.

کاتاراکت