پیوند قرنیه

قرنیه قسمت شفاف جلوی کره چشم است که مثل شیشه پنجره داخل چشم را از محیط خارج جدا می کند. قرنیه دو وظیفه مهم دارد: یکی آنکه پرتوهای نور را به داخل چشم هدایت کند و آن ها را روی پرده شبکیه متمرکز کند، دوم آنکه از ساختمان های داخل کره چشم محافظت نماید.

پیوند قرنیه یک عمل جراحی است که طی آن قسمت آسیب دیده قرنیه بیمار برداشته شده، با یک قرنیه جدید سالم جایگزین می گردد. پیوند قرنیه معمولاً به یکی از این دلایل انجام می شود:

• ایجاد دید بهتر در مواردی که کدورت قرنیه باعث تاری دید شده است.
  • ترمیم سوراخ قرنیه برای حفاظت ساختمان های داخل کره چشم.
  • درمان درد چشم در مواردی که به علت بیماری یا تورم قرنیه درد شدید وجود دارد.
  • ریشه کن کردن عفونت در مواردی که عفونت قرنیه با دارو درمان نمی شود.

پیوند قرنیه

پیوند قرنیه در چه بیماری هایی انجام می شود؟

شایعترین بیماری های که با پیوند قرنیه درمان می شوند عبارتند از:

• ورم قرنیه پس از جراحی آب مروارید
  • قوز قرنیه (کراتوکونوس)
  • کدورت یا لک قرنیه (اغلب پس از عفونت مکرر تب خال چشمی یا عفونت های میکروبی ایجاد می شود)
  • سوختگی شیمیایی قرنیه
  • بیماری های ارثی که باعث ایجاد کدورت یا ورم قرنیه می شوند.

قرنیه پیوندی از کجا تهیه می شود؟

قرنیه پیوندی پس از مرگ از چشم افرادی تهیه می شود که تمایل داشته اند با اهداء قرنیه به دیگران کمک کنند. بدون اقدام خیرخواهانه این افراد جراحی پیوند قرنیه امکان پذیر نبود. قرنیه های اهداء شده در بانک چشم نگهداری می شود. در بانک چشم این قرنیه ها به طور دقیق معاینه می شوند تا از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل گردد. به علاوه تمام قرنیه های پیوندی از نظر بیماری هایی مثل ایدز و هپاتیت کنترل می شوند تا این بیماری ها به فرد گیرنده پیوند سرایت نکند.