راهنمای بیمار

انسداد مجرای اشکی (نازولاکریمال) چیست؟

به انسداد مجرای باریک نازولاکریمال که به طور طبیعی باعث درناژ (تخلیه) اشک از سطح چشم می شود انسداد مجرای اشکی گفته می شود که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی است که در این مبحث نوع مادرزادی آن بررسی می شود.

علت انسداد مادرزادی مجرای اشکی نازولاکریمال چیست؟
انسداد مادرزادی مجرای اشکی در کودکان شایع است. ۱۰-۶% کودکان قبل از باز شدن کامل مجاری اشکی به دنیا می آیند. در بعضی منابع عنوان شده است که شیوع این اختلال در نوزادان ۵۰%  است. علت این انسداد باقی ماندن مامبران (پرده) در انتهای مجرای نازولاکریمال در سمت بینی است.

انسداد مجرای اشکی

انسداد مجرای اشکی (نازولاکریمال) چیست؟

تشخیص این انسداد چگونه صورت می گیرد؟

  1. با فشار ملایم بر روی کیسه اشکی lacrimal sac، مایع از منافذ اشکی puncta خارج می شود.
  2. موادی مانند فلئورسئین در داخل چشم ریخته می شوند و بر اساس زمان ناپدید شدن آنها از چشم و یا زمان حضورشان در داخل حفره حلقی دهانی (که با نور آبی کبالت ارزیابی می شود) می توان در مورد وجود یا عدم وجود انسداد قضاوت کرد. انجام این روش تشخیصی در نوزادان مشکلات خاص خود را دارد . برای انجام این تست تشخیصی ابتدا قطره ۱% فلئورسئین در ملتحمه ریخته می شود و سپس بین ۲ تا ۵ دقیقه صبر می کنیم. در شرایط طبیعی بعد از ۵ دقیقه تقریبا” نباید هیچ فلئورسئینی در چشم باقی مانده باشد.

روش درمان این اختلال به چه صورت است؟

انسداد مجرای اشکی فقط در سنين زير دو الي سه سال با ميل زدن يا در اصطلاح سونداژ مجرای اشکی قابل درمان است؛ اما در سنين بالاتر احتمال موفقیت این عمل بسیار پایین است. لذا در بزرگسالان عملي بنام داکريوسيستورينوستومي (DCR) انجام مي شود  که طي آن مجرای اشکی به داخل بيني باز مي شود. حال اگر قسمت  ابتدايی مجرا بسته باشد، بايد علاوه بر DCR به مدت چند ماه هم لوله سيليکون گذاشت؛ ولي در صورت بسته بودن قسمت انتهايي فقط DCR کافي است.