خطرات آب سیاه برای سلامت بینایی

آب سیاه از خطرناکترین بیماری هایی است که سلامت بینایی ما را تهدید میکند برای تشخیص این عارضه به علائمی مانند  اشک ریزش و حساسیت به نور، تهوع و استفراغ حساس باشید و در صورت مشاهده به چشم پزشک مراجعه کنید و از سلامت بینایی خود اطمینان حاصل کنید.

فشار طبیعی داخل چشم معمولا بین ۱۲ تا ۲۱ میلیمتر جیوه است، در صورتی که افزایش فشار در داخل چشم رخ ‌دهد، احتمال ابتلا به بیماری “گلوکوم” یا آب سیاه وجود دارد.

بینایی یکی از مهمترین حس‌های ویژه است، نه تنها به این علت که در ارتباط با محیط خارج از بدن نقش مهمی دارد، بلکه بیشتر از این رو که اختلال دید سبب کاهش یادگیری نیز می‌شود.

آب سیاه

فرد با حس بینایی از خود محافظت نموده، تعادل خود را حفظ کرده، قدرت خلاقیت پیدا نموده و بالاخره از دیدن محیط اطراف لذت می‌برد. داشتن بینایی نعمت بسیار بزرگی است و اگر انتظار داریم که چشمانمان برای تمام مدت عمر به ما خدمت کنند بایستی نهایت دقت را در مراقبت از آنها به عمل آوریم. آب سیاه نیز یک بیماری خاموش و خطرناک چشمی با احتمال نابینایی است. در بیشتر موارد این بیماری در مراحل اولیه بی‌علامت بوده و بیماررا ازوجود خود آگاه نمی‌کند و به همین دلیل، آب سیاه به عنوان دزد بینایی نیز مشهور است. با توجه به اهمیت موضوع، در اینباره با دکتر بهرام آزادی جراح و چشم پزشک به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:
وی در ابتدا گفت : فشار طبیعی داخل چشم معمولا بین ۱۲ تا ۲۱ میلیمتر جیوه است، در صورتی که افزایش فشار در داخل چشم رخ ‌دهد، احتمال ابتلا به بیماری “گلوکوم” یا آب‌سیاه وجود دارد.
یک مایع به نام زلالیه به طور دایم در داخل چشم از زواید جسم مژگانی در حال ترشح است که وظیفه تغذیه بافت‌های مجاور را بر عهده دارد. این مایع بعد از ترشح، از قسمت دیگری از چشم خارج می‌شود. در بیشتر انواع گلوکوم‌، سدی در راه خروج مایع زلالیه ایجاد می‌شود که باعث می‌شود این مایع خارج نشده و در نتیجه فشار داخل چشم افزایش یابد.
آیا آب‌سیاه انواع مختلفی دارد؟

دو نوع آب‌سیاه داریم که شامل آب‌سیاه حاد و آب‌سیاه مزمن می‌شود. در حال حاضر آب‌سیاه حاد خیلی نادر می‌باشد و در اکثر مواقع آب‌سیاه مزمن در بین افراد مشاهده می‌شود.
آب‌سیاه حاد در حالتی رخ می‌دهد که برآمدگی عنبیه در زاویه اتاق قدامی چشم انسداد ایجاد کند. به این ترتیب، کاهش خروج زلالیه باعث افزایش حاد فشار داخل چشم شود.افراد دوربین (به علت اینکه از قبل تنگی زاویه دارند)، همچنین افراد پیر (به علت بزرگ شدن عدسی)، افرادی که به موقع بیماری آب مروارید را عمل نکرده باشند، بیشتر به این حالت دچار می‌شوند. این بیماری اکثرا به صورت حمله‌ای در چشم ظاهر می‌شود.
حملات چشمی آب سیاه حاد دارای چه علائمی است؟

حملات چشمی آب سیاه حاد با علائمی مانند تاری دید شدید، درد طاقت فرسای چشم، قرمزی چشم، اشک ریزش و حساسیت به نور، تهوع و استفراغ شدید همراه است که در ابتدا شاید بیمار قبل ازمراجعه به پزشک احتمال اینکه مسموم شده را بدهد ولی بعد از مراجعه، پزشک مشکل اصلی را تشخیص می‌دهد . درمعاینه پزشکی با توجه به اینکه فشار داخل چشم افزایش یافته و مردمک به نور پاسخ نمی‌دهد و گشادی نسبی دارد و قرنیه کدر می‌شود پزشک بیماری آب سیاه را تشخیص می‌دهد و مراحل درمان را آغاز می‌کند زیرا در این مواقع فشار چشم امکان دارد به ۴۰تا ۶۰ میلیمتر جیوه ویا بیشترهم برسد که بسیار خطرناک است.