راهنمای بیمار

علل درد پشت کاسه چشم

سینوزیت عامل اصلی درد پشت کاسه چشم: سینوزیت به دوگونه است. یکی سینوزیت حاد که به دنبال بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی عارض می شود و بسیار پر سر و صداست و با تب و درد شدید و … همراه است و دیگری سینوزیت مزمن که متأسفانه به نظر می رسد درصد زیادی از مردم کشور ما – بسیار فراتر از آمارهای رسمی – از آن رنج می برند.

البته علائم ابتلا به سینوزیت بسیار گسترده تر است و تنها نمی توان به درد پشت کاسه چشم اکتفا کرد که پرداختن به این مطلب خود مستلزم  مطلبی جدا و مفصل است.

سایر عوامل درد پشت کاسه چشم

علل درد پشت کاسه چشم علائم ابتلا به سینوزیت سینوزیت و درد پشت کاسه چشم سینوزیت درد پشت کاسه چشم علل درد پشت کاسه چشم علائم ابتلا به سینوزیت سینوزیت و درد پشت کاسه چشم سینوزیت درد پشت کاسه چشم

۱ – سردرد های خوشه ای

یکی از شایع ترین علل درد زیرابرو و پشت کاسه چشم, سردرد خوشه ای است که به عنوان سردرد چکشی هم شناخته میشود.این نوع سردرد,با درد شدید همراه است که چندبار درروز تکرار شده و هفته ها و ماهها طول میکشد ,متوقف شده و دوباره تکرار میشود.سردرد خوشه ای
معمولا در مردها و در میانسالی دیده میشود.دلیل دقیق سردردخوشه ای مشخص نیست با اینحال دانشمندان حدس میزنند به تنظیم نامناسب هیستامین و سروتونین مربوط باشد.از عوامل محرک این سردردها میتوان از الکل , نور شدید, کار زیاد,گرما,سیگار و دارو نام برد.

۲ – سردردهای تنشی یا عصبی

سردردهای تنشی معمولا در اطراف چشم روی داده و باعث ناآرامی میشوند.در این درد,فرد احساس میکند سرش فشرده میشود.دلیل این نوع سردرد هم هنوز مشخص نیست و استرس ,کم خوابی وشروع سرماخوردگی میتواند از محرک های آن باشد.

۳ – عفونت

یکی از اصلی ترین علل بروز درد پشت کاسه چشم ابتلا به عفونت هایی در چشم و یا اطزاف آن است. همانگونه که درد ابتدای مطلب گفته شد بروز اختلال در سینوس ها و به ویژه عفونت در آنها می تواند از علل اصلی احساس درد در پشت کاسه چشم باشد زیرا تعدادبسیار زیادی از سینوس ها در اطراف چشم متمرکز شده اند و بروز عفونت در این ناحیه می تواند سبب درد پشت کاسه چشم شود.

۴ – آب سیاه چشم

آب سیاه مربوط به افزایش فشاردر چشم است که باعث درد زیر ابرو و پشت کاسه چشم میشود.زمانی که فشار زیاد ,عصب های بینایی را تخریب کند, این درد ایجاد میشود و ممکن است فرد قادر به دیدن نباشد.البته دلیل آب سیاه هم هنوز معلوم نیست ,آب سیاه زاویه باز و آب سیاه زاویه بسته بخاطر عدم توانایی تراوش مایع درون چشم رخ میدهد وبطور پیوسته باعث افزایش فشار در چشم میشود.

۵ – اسپاسم ماهیچه

اسپاسم هایی که درابرو و پلک روی میدهد و یا لرزشهای غیر ارادی که در نواحی ابرو بوجود می آید به نام بلفارواسپاسم خوش خیم شناخته میشود.معمولا این دردها چندروز طول کشیده و بعد متوقف میشود.کم خوابی یا برنامه خواب نامنظم از عوامل برانگیزاننده این درد هستند.

۶ – التهاب شریان گیجگاهی

دردزیرابرو و پشت کاسه چشم می تواند ناشی از ناهنجاریهای عروق خونی نزدیک چشم ها و یا مشکلات عصبی در چشم باشد.وقتی شریان گیجگاهی که در کناره سر و نزدیک چشم قراردارد ملتهب شود ,درد زیرابرو بوجود می آید.

۷ – آنوریسم

آنوریسم به گشاد شدن غیرطبیعی عروق خونی مربوط میشود و آنوریسمی که در جمجمه و در مجاورت عصبهای تغذیه کننده چشم روی میدهد میتواند سبب ایجاد درد پشت کاسه چشم شود. گشادی عروق خونی به عصبها فشار آورده و باعث پارگی میشود.

۸ – فشار زیاد در جمجمه

فشار زیاد در جمجمه هم میتواند دلیل درد پشت کاسه چشم باشد. ازآنجاییکه جمجمه مانند یک ظرف سفت و سخت است , پدیده ای مانند تومورمغزی که باعث پر شدن این فضا میشود ,ایجاد فشار میکند.آبسه داخل جمجمه که در جمجمه عفونت ایجاد میکند میتواند سبب دردزیرابرو شود.

۹ – کبودی

کبودی در اطراف کاسه چشم با کوچکترین دلیل هم رخ میدهد چون گوشت در این ناحیه بسیار کم است.ورم و درد در زیرابرو میتواند از عوارض این کبودی هم باشد.

۱۰ – انحراف چشم

انحراف چشم به اختلا لی اطلاق میشود که بخاطر عدم تعادل ماهیچه چشمی , چشم به طرف داخل منحرف میشود و درد زیرابرو و پشت کاسه چشم اتفاق می افتد.

۱۱ – سرماخوردگی و آلرژی

ابتلا به سرماخوردگی و یا آلرژی باعث بسته شدن سینوس ها میشود از اینرو فشار به سر وارد شده و زیرابروها دردناک میشود.

۱۲ – میگرن

علل درد پشت کاسه چشم علائم ابتلا به سینوزیت سینوزیت و درد پشت کاسه چشم سینوزیت درد پشت کاسه چشم علل درد پشت کاسه چشم علائم ابتلا به سینوزیت سینوزیت و درد پشت کاسه چشم سینوزیت درد پشت کاسه چشم علل درد پشت کاسه چشم علائم ابتلا به سینوزیت سینوزیت و درد پشت کاسه چشم سینوزیت درد پشت کاسه چشم علل درد پشت کاسه چشم علائم ابتلا به سینوزیت سینوزیت و درد پشت کاسه چشم سینوزیت درد پشت کاسه چشم

میگرن را می توان از جمله دردناک ترین انواع سردرد ها برشمرد. اصولا درد های میگرنی ریشه ارثی دارند و از والدین به فرزندان منتقل می شوند. درد های میگرنی ابتدا در یک قسمت از سر شروع می شوند و به تدریج تمام سر را در بر می گیرند. متخصصین معتقدند ابتلا به میگرن می تواند از علل اصلی بروز درد در پشت کاسه چشم باشد که برای درمان و تسکین این درد می توانید مدتی با چشمان بسته در یک اتاق تاریک به سر ببرید.

منبع: دکترسلام