راهنمای بیمار

عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم: کلمه لیزیک به معنی اعمال لیزر در ضخامتی از قرینه است.
عمل لیزیک چشم برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط دکتر یوناس پالیکاریس در یونان ابداع شد.او به وسیله ی دستگاهی به نام میکروکراتوم لایه بسیار نازکی از قرینه (FLAP) را برداشت و به کمک لیزر اگزایمر ، بافت قرنیه را تراشید ازآن پس جراحی به روش لیزیک در نقاط مختلف دنیا مرسوم گردید.

استفاده از جراحی لیزیک در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی آامریکا (FDE) مورد تأیید قرار گرقت.

روش عمل لیزیک چشم چگونه است؟

قبل از عمل لیزیک چشم به وسیله قطره ، چشم بیمار بی‌حس میشود تا بیمار در مدت زمان عمل لیزیک و پس از آن دردی را احساس نکند.

پروسه جراحی لیزیک دارای ۳ مرحله است :

۱ –  برداشتن لایه قرنیه

۲ – انجام لیزر

۳ – برگرداندن لایه به جای اول

در ابتدا رینگ خاصی را روی چشم بیمار قرار می‌دهند تا چشم را به وسیله مکش و ساکشن ثابت نگه دارند سپس به وسیله میکروکراتوم لایه سطحی قرینه (Flap) تقریباً به قطر ۹ میلی متر و ضخامتی برابر با ۱۶۰ میکرون برداشته می شود و به وسیله لیزر اگزایمر بخش مرکزی قرینه تراشیده می شود البته میزان تراش در افراد مختلف به دلیل نمره چشمی متفاوت، مختلف است. در نهایت لایه برداشته شده مجدداً به جای اول خود برگردانده می شود این کار نیاز به انجام بخیه نداشته و به صورت خود به خودی ترمیم می‌شود.

عمل لیزیک چشم

فواید عمل لیزیک چشم :

یکی از فواید عمل لیزیک این است که قادر است طیف بسیار گسترده ای از انواع اختلالات عیوب انکساری
( نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم) را اصلاح کنند.
عدم احساس درد در زمان عمل و بعد از عمل لیزیک نیز جزء فواید عمل لیزیک محسوب می‌گردد.
کم بودن احتمال برگشت اختلال بینایی ، بازگشت سریع بینایی ، انجام پذیر بودن برای انواع عیوب انکساری ، دقت بالا، عدم نیاز به مصرف  دارو در دراز مدت پس از جراحی ،  نیز از دیگر فواید عمل لیزیک است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.
بهبودی قدرت بینایی در عمل لیزیک بسیار ملموس و چشمگیر است و سرعت اصلاح دید و بهبودی حاصله یکی دیگر از فواید عمل لیزیک است.
غالب بیماران پس از جراحی لیزیک ، از استفاده از عینک و لنز های تماسی  خلاص می‌شوند.
عدم تشکیل کدورت قرنیه پس از جراحی یکی دیگر از فواید لیزیک است.